En "modernisering" av Fader Vår! >;((



Nej, nej, nej. Vad tänker folk med? IGEN en ny "Fader vår"? Den låter ytterst dum om jag får säga det själv. Bokstavligt alltså.
Jaja. Råkade kasta en blick över Kyrkpressen medan jag satt och åt morgonmål. Underrubriken fick hela mitt intresse riktat mot tidningen och snart hade jag fått upp s.10 och läste om denna extrema dumhet som något fått för sig att skapa.
Ni ska själva få jämföra gamla bönen och den "nya" bönen.


Fader vår som är i himmelen.
Helgat vare ditt namn.
Tillkomme ditt rike.
Ske din vilja, såsom i himmelen
så ock på jorden.
Vårt dagliga bröd giv oss idag,
och förlåt oss våra skulder,
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro,
och inled oss icke i frestelse
utan fräls oss ifrån ondo.
Ty riket är ditt och makten och härligheten
i evighet.
Amen.

Och sedan den nya...

Vår fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt dina vilja ske,
på jorden så som i himlen.
Ge oss i dag vårt bröd för dagen som kommer.
Och förlåt oss våra skulder,
liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning,
utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket.
Din är makten och äran i evighet.
Amen.

Usch nej! Nej, nej, NEJ!
// emilia </////3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0